Välj en sida

Blogg

Ibland händer det att jag skriver något eget, delar med mig av mina tankar. Inte så ofta – men då och då. I så fall är det här du hittar det.

What’s in it for the kund?

Ursäkta den språkliga kontaminasammanblandningen, men jag gillar verkligen det här uttrycket (ni som hört mig prata känner säkert igen det).

Vad menar jag då? Jo, när man ska skriva reklamtext, innehåll (content), eller varför inte en tidningsartikel gäller det att ha fokus på den som läser. Vi faller så lätt för frestelsen att basunera ut vårt budskap – vad vi vill sälja. ”Vi är ett företag som fokuserar på våra kunder”. ”Vårt företag har funnits sedan …”, ”Vi erbjuder följande fantastiska produkter till våra kunder” och så vidare. Ja, ni fattar.

Den som läser skiter högaktningsfullt i detta. Vederbörande vill veta vad han/hon/hen (välj själv) får ut av det hela. En gummistövelsfabrikant säljer inte bara gummistövlar. Hen säljer torra fötter. Den som jobbar med ekonomi säljer inte bara redovisningstjänster. Hon hjälper sina kunder sova gott om natten eftersom de inte behöver bekymra sig över moms eller skatter. Möbelaffären som säljer soffor säljer också en livsstil.

Att skriva en säljande text handlar helt enkelt om ”what’s in it for the kund?”.

Vad säljer du?

Den viktiga rubriken

Låt mig först göra en sak helt klar. En rubrik är inte samma sak som en överskrift. ”Mitt sommarlov” är en överskrift. ”Nya kollektionen är här” är en rubrik.

Rubrikens har flera uppgifter. Ett: att mottagaren (eller läsaren) ska upptäcka den. Två: att mottagaren ska lockas att fortsätta läsa.

Kort och kärnfullt hellre än långt och slingrande

Det finns inga regler om att en rubrik ska ha en viss längd, men det säger sig själv att kort och kärnfullt är bättre än långt och slingrande (då hinner ju läsaren tröttna). Rubriken ska också passa på den plats den är avsedd för. Det är ju skillnad på en helsidesannons i dagspressen, ett inlägg på sociala medier, en stortavla mitt i trafiken, eller på baksidan av en buss. 

Hur skriver man en bra rubrik då? Tja, om jag hade receptet skulle du få det. Tänk så fiffigt det hade varit med en formel: a+b= en suverän rubrik. Men så enkelt är det ju inte. Vissa människor är födda till att spotta ur sig snabba oneliners som blir en rubriksättares dröm. Vi andra får lära oss. Och träna!

Tänk så fiffigt det hade varit med en formel: a+b= en suverän rubrik!

Exempel på rubriktänk

Här är några exempel på rubriktänk:

• Ibland räcker det med ett enda ord: SKOREA!

• Ibland passar en uppmaning: PASSA PÅ NU!

• Ibland är en frågerubrik bra, ibland är den rent av urdålig. Det beror lite på… : Vill du bli miljonär?

Tre tips

Mitt första tips är att kika på hur andra gör. Läs annonser! Samla på bra (och dåliga) rubriker.

Tips nummer två handlar om verb. Ni vet, verb är något som man gör: hoppar, springer, boxar, kör. Vi vill alltså ha ett verb i rubriken, det skapar spänst. En av mina uppdragsgivare brukar exemplifiera en bra rubrik så här: Man överkörd av tåg!

Mitt tredje tips är att göra det så enkelt du kan. Krångla inte till det. Och vet du vad som är så himla bra? Du behöver inte börja med rubriken! Du kan skriva den sist! För även om det är rubriken som inleder en text är det ingen som har bestämt att du som skriver måste börja med den. Bra va?

Blogg

Som sagt, ibland händer det att jag plötsligt får lust att skriva något intelligent (eller inte). Oavsett kvalitet på det skrivna är det här det hamnar. Enjoy 🙂

Därför är nativeannonsering så bra

Det som står i tidningen är sant. Det här är en gammal sanning som fortfarande har relevans. Dagstidningen har fortfarande hög trovärdighet, står det i tidningen kan vi lita på att det är så det förhåller sig. Det här förhållningssättet är fortfarande aktuellt.

Och just därför är nativeannonsering intressant. En native är ju en annons som ser ut som en artikel. Den har en rubrik, en ingress och en brödtext – precis som vilken artikel som helst. Oftast finns en och annan bild med också. Och trots att nativeannonsen är markerad med ”Denna sida är en annons” eller en liknande text kan den här typen av annons rida på den vanliga artikelns trovärdighet – den står i tidningen och ser ut som en artikel, så nog finns fog att lita på det som står.

Det som står i tidningen är sant…

Gott om plats

Är det tillåtet att ”luras” så här? Ja. Så länge som det är tydligt uppmärkt att detta handlar om en annons är detta ett helt okej sätt att sprida sitt budskap på. En av fördelarna för dig som avsändare är att det finns gott om utrymme att gå djupare i det utbud ditt företag har. I vanliga annonser krävs korta, enkla budskap. I en native finns det plats att breda ut sig, förklara mer om företagets produkter och tjänster.

Ingen företagspresentation

Men en native bör vara mer än en företagspresentation. Det behöver hända något. Du vill ju att läsarna ska läsa texten, inte avfärda din native som ännu en annons. Och då gäller precis samma sak som för vanliga artiklar: En rubrik som lockar till läsning: ”Man överkörd av tåg” är ett förslag som en av mina uppdragsgivare gärna använder som exempel. Rubriken ska alltså vara anslående och väcka uppmärksamhet!

Använd olika ingångar till texten

Nästa steg är en ingress som fångar intresset och en brödtext som är skriven på ett sätt som gör att läsaren vill fortsätta läsa ända fram till slutet. Precis som vid vilken artikel som helst använder vi oss av olika ingångar till texten. Rubrik och ingress är självklara ingångar. Mellanrubriken en annan. En bild med tillhörande bildtext kan också locka till läsning, ett lösryckt citat gör läsaren nyfiken och i en faktaruta kan vi ge exempelvis 10 tips på lättskötta blommor om nativens avsändare är en blomsterhandel.

Om vi nu inte får göra en företagspresentation, vad ska vi då skriva i vår native kanske du undrar. Mitt förslag är att använda en native på samma sätt som du använder content på nätet. Du vill ge dina läsare något, skapa läsvärt material. Det kan handla om hur du på bästa sätt tänder en kamin, vad som egentligen händer på återvinningsstationen eller skillnaden mellan räntefonder och aktiefonder och när man vill välja

Här är ett exempel på en av mina natives

http://media.markbladet.se/pdf/emagasin/2020/49/#p=23

Olika ingångar till en text

  • En rubrik som väcker uppmärksamhet.
  • En ingress som lockar till fortsatt läsning.
  • Mellanrubriker som skapar nyfikenhet.
  • En bra bild med bildtext.
  • En väl skriven brödtext.
  • Citat.
  • Faktarutor och/eller punktlistor.

Vad säljer du – egentligen?

Du kanske tycker att du säljer försäkringar. Och din kund kanske tror att hen köper en försäkring. Men det är inte hela sanningen. 

Som leverantör, säljare, konsult – vad det än vara månde – fyller du/dina tjänster eller produkter ett behov. Så när du säljer en hemförsäkring betyder det att dina kunder kan sova gott på nätterna istället för att oroa sig över vad som händer om de krockar med bilen. Du säljer alltså trygghet.

Säljer du bostäder? Jo förvisso. Men du säljer också boende eller rentav en livsstil. En badrumsförsäljare säljer väl ändå badrum? Nja, inte helt säker. Hur känns det att ligga i ett härligt skumbad med ett doftljus på kanten och sippa på ett glas kallt bubbel? Ganska härligt, eller hur? Just det, badrumsförsäljaren säljer välbefinnande.

Min svägerska stickar mycket och köper ofta garn. Så garnförsäljaren säljer garn – alls icke. Här handlar det om ren skaparglädje. 

Vad säljer du, egentligen?