Välj en sida

Blogg

Ibland händer det att jag skriver något eget, delar med mig av mina tankar. Inte så ofta – men då och då. I så fall är det här du hittar det.

What’s in it for the kund?

Ursäkta den språkliga kontaminasammanblandningen, men jag gillar verkligen det här uttrycket (ni som hört mig prata känner säkert igen det).

Vad menar jag då? Jo, när man ska skriva reklamtext, innehåll (content), eller varför inte en tidningsartikel gäller det att ha fokus på den som läser. Vi faller så lätt för frestelsen att basunera ut vårt budskap – vad vi vill sälja. ”Vi är ett företag som fokuserar på våra kunder”. ”Vårt företag har funnits sedan …”, ”Vi erbjuder följande fantastiska produkter till våra kunder” och så vidare. Ja, ni fattar.

Den som läser skiter högaktningsfullt i detta. Vederbörande vill veta vad han/hon/hen (välj själv) får ut av det hela. En gummistövelsfabrikant säljer inte bara gummistövlar. Hen säljer torra fötter. Den som jobbar med ekonomi säljer inte bara redovisningstjänster. Hon hjälper sina kunder sova gott om natten eftersom de inte behöver bekymra sig över moms eller skatter. Möbelaffären som säljer soffor säljer också en livsstil.

Att skriva en säljande text handlar helt enkelt om ”what’s in it for the kund?”.

Vad säljer du?

Vad säljer du – egentligen?

Du kanske tycker att du säljer försäkringar. Och din kund kanske tror att hen köper en försäkring. Men det är inte hela sanningen. 

Som leverantör, säljare, konsult – vad det än vara månde – fyller du/dina tjänster eller produkter ett behov. Så när du säljer en hemförsäkring betyder det att dina kunder kan sova gott på nätterna istället för att oroa sig över vad som händer om de krockar med bilen. Du säljer alltså trygghet.

Säljer du bostäder? Jo förvisso. Men du säljer också boende eller rentav en livsstil. En badrumsförsäljare säljer väl ändå badrum? Nja, inte helt säker. Hur känns det att ligga i ett härligt skumbad med ett doftljus på kanten och sippa på ett glas kallt bubbel? Ganska härligt, eller hur? Just det, badrumsförsäljaren säljer välbefinnande.

Min svägerska stickar mycket och köper ofta garn. Så garnförsäljaren säljer garn – alls icke. Här handlar det om ren skaparglädje. 

Vad säljer du, egentligen?