Välj en sida

Låt mig först göra en sak helt klar. En rubrik är inte samma sak som en överskrift. ”Mitt sommarlov” är en överskrift. ”Nya kollektionen är här” är en rubrik.

Rubrikens har flera uppgifter. Ett: att mottagaren (eller läsaren) ska upptäcka den. Två: att mottagaren ska lockas att fortsätta läsa.

Kort och kärnfullt hellre än långt och slingrande

Det finns inga regler om att en rubrik ska ha en viss längd, men det säger sig själv att kort och kärnfullt är bättre än långt och slingrande (då hinner ju läsaren tröttna). Rubriken ska också passa på den plats den är avsedd för. Det är ju skillnad på en helsidesannons i dagspressen, ett inlägg på sociala medier, en stortavla mitt i trafiken, eller på baksidan av en buss. 

Hur skriver man en bra rubrik då? Tja, om jag hade receptet skulle du få det. Tänk så fiffigt det hade varit med en formel: a+b= en suverän rubrik. Men så enkelt är det ju inte. Vissa människor är födda till att spotta ur sig snabba oneliners som blir en rubriksättares dröm. Vi andra får lära oss. Och träna!

Tänk så fiffigt det hade varit med en formel: a+b= en suverän rubrik!

Exempel på rubriktänk

Här är några exempel på rubriktänk:

• Ibland räcker det med ett enda ord: SKOREA!

• Ibland passar en uppmaning: PASSA PÅ NU!

• Ibland är en frågerubrik bra, ibland är den rent av urdålig. Det beror lite på… : Vill du bli miljonär?

Tre tips

Mitt första tips är att kika på hur andra gör. Läs annonser! Samla på bra (och dåliga) rubriker.

Tips nummer två handlar om verb. Ni vet, verb är något som man gör: hoppar, springer, boxar, kör. Vi vill alltså ha ett verb i rubriken, det skapar spänst. En av mina uppdragsgivare brukar exemplifiera en bra rubrik så här: Man överkörd av tåg!

Mitt tredje tips är att göra det så enkelt du kan. Krångla inte till det. Och vet du vad som är så himla bra? Du behöver inte börja med rubriken! Du kan skriva den sist! För även om det är rubriken som inleder en text är det ingen som har bestämt att du som skriver måste börja med den. Bra va?