Ursäkta den språkliga kontaminasammanblandningen, men jag gillar verkligen det här uttrycket (ni som hört mig prata känner säkert igen det).

Vad menar jag då? Jo, när man ska skriva reklamtext, innehåll (content), eller varför inte en tidningsartikel gäller det att ha fokus på den som läser. Vi faller så lätt för frestelsen att basunera ut vårt budskap – vad vi vill sälja. ”Vi är ett företag som fokuserar på våra kunder”. ”Vårt företag har funnits sedan …”, ”Vi erbjuder följande fantastiska produkter till våra kunder” och så vidare. Ja, ni fattar.

Den som läser skiter högaktningsfullt i detta. Vederbörande vill veta vad han/hon/hen (välj själv) får ut av det hela. En gummistövelsfabrikant säljer inte bara gummistövlar. Hen säljer torra fötter. Den som jobbar med ekonomi säljer inte bara redovisningstjänster. Hon hjälper sina kunder sova gott om natten eftersom de inte behöver bekymra sig över moms eller skatter. Möbelaffären som säljer soffor säljer också en livsstil.

Att skriva en säljande text handlar helt enkelt om ”what’s in it for the kund?”.

Vad säljer du?